вівторок, 4 травня 2021 р.

«Світ, де зручно всім» Віртуальна виставка-бажання,

 5 травня - Міжнародний день боротьби за права людей з інвалідністю.

У цей день в 1992 році люди з інвалідністю з 17 країн одночасно провели перший Загальноєвропейський день боротьби за рівні права і проти дискримінації  людей зі статусом інвалідності. 

Метою Дня боротьби за права людей з інвалідністю є сприяння більш глибокому розумінню проблем, пов'язаних з інвалідністю, і мобілізація підтримки прав, гідності та їх благополуччя. Ця категорія людей мають такі ж права на працевлаштування, доступну освіту і інфраструктуру, як і інші категорії громадян.



   На жаль, життя людей з інвалідністю продовжує залишатися дуже складним. Такі проблеми, як недолік спецпристосувань для пересування, складність отримання освіти, брак робочих місць і невелика грошова допомога  позбавляють людей з інвалідністю можливості вести повноцінний спосіб життя й ізолюють їх від суспільства.


За офіційними даними, в Україні проживають близько 2,5 мільйонів людей зі статусом інвалідів. Щороку їх кількість збільшується. В Україні люди з інвалідністю – одна з самих малозахищених верств населення, – вважають борці за їхні права. Кожен п’ятий має пенсію нижче величини прожиткового мінімуму. Багато з них потребують постійного стороннього догляду.

Жодна категорія громадян не повинна залишитися без уваги влади. Незалежно від національності, релігії, майнового стану, стану здоров’я. На сьогоднішній день люди з інвалідністю — одна з найбільш слабозахищених категорій населення. Тому головне завдання Міжнародного дня боротьби за права людей з інвалідністю – забезпечення умов для нормальної соціальної реалізації людей з обмеженими можливостями, щоб вони могли отримувати освіту, працювати та користуватися соціальними благами нарівні з іншими членами суспільства. 

 Пропонуємо переглянути - документальний фільм до Міжнародного дня людей з інвалідністю та 10-ліття підписання Україною Конвенції ООН Про права осіб з інвалідністю - "Право на життя" (2018)

Документальний фільм "Право на життя" - YouTube



Конвенція про права інвалідів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/995_g71. –
 Перший міжнародний документ ХХІ століття, який стосується людей з обмеженими можливостями в політичній, соціально-економічній та культурній сферах. Конвенцію прийнято Генеральною Асамблеєю ООН у грудні 2006 року.  

Декларація про права інвалідів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.-ua/laws/show-/995_117. 

  Пункт 2 Інваліди повинні користуватися всіма правами, викладеними в справжній Декларації. Ці права мають бути визнані за всіма інвалідами без яких би то не було виключень і без відмінності і дискримінації за ознакою раси, кольору шкіри, мови, віросповідання, політичних або інших переконань, національного або соціального походження, матеріального положення, будь-якого іншого чинника, незалежно від того, чи відноситься це до самого інваліда або до його сім'ї.  
 Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів 48/96 Генеральної Асамблеї від 20 грудня 1993 року [Електронний ресурс].  – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/995_306
Конституція України від [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show-/254%- D0%BA/96-%D0%B2%D1%80

 Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.
Про інформацію: Закон України № 2657-XII від 2.10.1992 [Електронний     ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/- show/-2657-12

 Стаття 5. Право на інформацію Кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.

 Про соціальні послуги: Закон України № 966-IV від 19.06.2003 [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/-laws/- show/966-15
  
Закон визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг особам, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги. 

Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні: Закон України № 875-XII від 21.03.1991 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/875-12

Про ратифікацію Конвенції про права інвалідів і факультативного протоколу до неї: Закон України № 1767-VI від 16.12.2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/- laws/show/1767-17

 Про створення робочої групи з питань розроблення концепції державної підтримки та забезпечення всебічного розвитку осіб з особливими потребами: Розпорядження Президента України № 176/2013-рп від 7.05.2013 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/176/2013-%D1%80%- D0%BF

Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями: Указ Президента N 1228/2007 від 18.12.2007 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/-laws/- show/1228/2007

 Про затвердження плану заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення на 2009-2015 роки "Безбар'єрна Україна": Постанова Кабінету Міністрів України N 784 від 29.07.2009 [Електронний ресурс]. – Режим доступу:: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/784-2009-%D0%BF

 Про затвердження Державної типової програми реабілітації інвалідів: Постанова Кабінету Міністрів України N 1686 від 8.12.2006 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: : http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/1686-2006-%D0%BF
 Метою Програми є визначення гарантованих державою переліків реабілітаційних послуг, технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення, що надаються інваліду чи дитині-інваліду з урахуванням фактичних потреб залежно від віку, статі, виду захворювання (каліцтва) безоплатно або на пільгових умовах. 














Постанова Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №518 «Деякі питання протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності  та/або спеціальними виробами для занять спортом за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, окремих категорій громадян, які брали участь в антитерористичній операції чи у здійсненні захотів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та у Луганській областях, та/або забезпеченні її проведення і втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок»


 

 Наказ Фонду соціального захисту інвалідів від 23.11.2020 № 103 ( .pdf , 608.03 Кб) «Про затвердження Положення про експертну групу з розгляду документів щодо протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та/або спеціальними виробами для занять спортом окремих категорій громадян, які брали участь в антитерористичній операції чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та/або забезпеченні їх проведення і втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок»


 

Наказ Фонду соціального захисту інвалідів від 01.12.2020 №108 ( .pdf , 333.75 Кб ) «Про затвердження складу експертної групи»



Дорожня карта щодо протезування (ортезування) учасників АТО/ООС ( .docx , 27.19 Кб ) виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та/або спеціальними виробами для занять спортом.


1.     Міністерство молоді та спорту. Про затвердження Класифікаційних норм та вимог Єдиної спортивної класифікації України з видів спорту інвалідів з ураженнями опорно-рухового апарату, вадами зору, слуху та розумового і фізичного розвитку: наказ від 27.12.2013 № 1333 [Електронний ресурс]. ― Режим доступу: http://dsmsu.gov.ua/index/ua/material/12935 .  (дата звернення 24.08.2018). ― Назва з екрана. 




«Інвалідність» та знання з «доступності» та етикету

Основні принципи етикету в спілкуванні з людьми з інвалідністю

Люди з інвалідністю є споживачами таких самих послуг, як і люди без інвалідності. Розуміння того, чого саме хоче споживач, вимагає зосередження уваги на людині, а не на її інвалідності. Перше й найголовніше необхідно побачити людину. Потреби людини можуть бути різними, Ваш підхід до задоволення потреб повинен залишатися однаковим для всіх.

Люди з інвалідністю, з якими зустрінеться ваш персонал, будуть або колегами й братимуть участь у роботі на стадіоні, або вболівальниками під час змагань, які прийшли з метою гарно провести час. Вони – люди, які ведуть активний спосіб життя і не потребують жалю.

Важливо пам'ятати, що не всі люди з інвалідністю користуються візками. Наприклад, є особи з порушеннями зору, слуху; люди з порушеннями опорно-рухового апарату, які під час ходи можуть використовувати допоміжні засоби, як то паличка, милиці, а також люди з ментальними порушеннями. Крім того, є набагато більше людей з «непомітними» чи «прихованими» ураженнями, як то артрит, серцеві захворювання, ускладнене дихання тощо.

Етика спілкування

Належна комунікація, тобто етика спілкування, важлива під час надання допомоги будь-якому споживачу. Особливо важлива вона для певних осіб з інвалідністю, наприклад, людина з порушенням зору, слуху.

З питань, що стосуються людини з інвалідністю, важливо завжди пам'ятати, що потрібно звертатись безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи.

Розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку намагайтесь розташуватися так, що її та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову. Також, можливо, Вам доведеться переміститись у більш «спокійну зону» для того, щоб допомогти такій особі поспілкуватись з Вами.

Розмовляючи з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно. Майте терпіння її вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте її та не намагайтесь пояснити щось замість неї. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей.

Розмовляючи з людиною, що не чує, або має обмежений слух, дивіться їй прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губах. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало.

Особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути необхідно читати по губах. Якщо це так, під час розмови дивіться прямо на них й не закривайте вашого обличчя й рота. Знайте, що яскраве сонячне світло чи тінь можуть заважати сприйняттю, ускладнити читання по губах. Говоріть чітко своїм звичайним голосом та зі своєю звичайною швидкістю, крім випадків, коли особа попросить Вас говорити голосніше чи повільніше. Використовуйте чіткі, коротші речення. Якщо особа з інвалідністю не зрозуміла Вас, не бійтесь повторити щойно сказане Вами або спробуйте перефразувати речення. Деяким особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути легше зрозуміти Вас, якщо Ви також використовуватимете жестикуляцію руками, щоб пояснити напрям руху; також для правильного спрямування осіб з інвалідністю допомагає використання мап. Якщо Вас не зрозуміли, запропонуйте поспілкуватись за допомогою ручки й паперу. Коли Ви спілкуєтесь з особою зі складнощами в навчанні, використовуйте позитивну та просту побудову речення, як то "Ви шукаєте Ваше місце?" замість "Що Ви шукаєте?"

Етика спілкування та допомога людині з інвалідністю

Не робіть висновків, що особа з інвалідністю потребує допомоги, тому що вона має інвалідність. Те, що Вам може здатись «боротьбою» чи подоланням перешкод, для когось може бути гарно скерованим звичайним процесом - у власному темпі та власним шляхом. Завжди спочатку спитайте, і якщо особа з інвалідністю каже Вам, що він/вона не потребує Вашої допомоги, просто прийміть цю відповідь. Не нав'язуйте свою допомогу й не ображайтесь, якщо від Вашої пропозиції відмовляться.

Ніколи не торкайтесь людини з інвалідністю чи їх допоміжних засобів пересування без їх дозволу. Це неввічливо, а також може вплинути на їх баланс. Якщо особа з інвалідністю потребує допомоги у тому, щоб попасти в глядацьку зону або в інше приміщення на стадіоні, а Ви не можете залишити своє службове місце, Вам потрібно покликати когось з колег для надання необхідної допомоги.

Якщо Вашої допомоги потребує користувач візка, спочатку спитайте людину, куди вона хоче дістатись, а потім проінформуйте, що Ви збираєтесь довезти її.

Якщо Ви супроводжуєте людину з порушенням зору чи таку, що не бачить, Ви маєте дозволити їй взяти Вас за лікоть та йти поруч. Завжди коментуйте шлях і маршрут, яким Ви йдете. Наприклад, "За декілька кроків ми повернемо ліворуч" чи "Ми підходимо до сходів". Коли Ви досягли необхідного місця, повідомте людину, де вона знаходиться.

Якщо людина з інвалідністю має супроводжуючого чи собаку-поводиря, він/вона може йти поруч з Вами, але не тримаючись за Вас. Собаки-поводирі дуже гарно натреновані, тому Ви не маєте торкатись до них, пестити, годувати, відволікати собаку – бо вона працює.

НАЙГОЛОВНІШЕ: не стороніться людей з інвалідністю. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.


Рекомендації із супроводу та взаємодії з людиною з інвалідністю

Загальні положення

Коли Ви представляєтесь, намагайтесь потиснути руку, навіть якщо рухи руками у людини з інвалідністю обмежені, чи якщо вона має протез.

Запропонуйте допомогу, але почекайте, поки вона буде прийнята, і надайте цю допомогу у той спосіб, у який Вас просить особа. Не ображайтесь на відмову.

Не робіть висновків на основі спостережень: пам’ятайте, що будь-хто може мати приховані "порушення" – наприклад, діабет.

Якщо Ви не впевнені у тому, що саме Вам потрібно робити – спитайте.

Людина з порушенням зору, або незряча людина

Скажіть людині з порушенням зору, хто Ви, представте інших присутніх осіб і розкажіть, де вони знаходяться.

Запитайте людину, чи вона потребує Вашого супроводу.

Не хапайте людину, щоб супроводжувати її, дозвольте їй взяти Вашу руку; спитайте, чи хоче вона бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди.

Чітко скажіть, де знаходиться її місце, або покладіть її руку на спинку її місця чи на підлокітник.

Завжди кажіть людині, коли Ви відходите назад чи йдете від неї

Якщо людина йде з собакою - поводирем, спитайте дозволу на те, щоб доторкнутись до неї та взаємодіяти з нею.

Коли Ви скеровуєте особу, переконайтесь, що людина знає й розуміє кожну деталь.

 Особи, які користуються кріслом колісним

Спробуйте опуститись на рівень очей користувача крісла колісного, або трохи відійдіть назад.

Не нахиляйтесь і не спирайтесь на крісло колісне чи на інший допоміжний засіб людини.

Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама.

Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.

Не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка.

Особи з порушеннями слуху, або глуха людина

Щоб звернути на себе увагу глухої людини, помахайте рукою, або доторкніться до неї.

Дивіться безпосередньо на особу (навіть якщо вона користується послугами перекладача жестової мови) і розмовляйте звичайним голосом, не закриваючи обличчя руками.

Намагайтесь не використовувати довгих складних речень.

Будьте терплячі з людьми, які мають труднощі в спілкуванні; не виправляйте їх; не закінчуйте їх речення замість них. Якщо Ви не розумієте, попросіть їх повторити сказане. У спілкуванні з слабкочуючими чи глухими особами в нагоді інколи можуть стати ручка з папером. 

Особи з затримкою розумового розвитку

Ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити.

Будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз.

Намагайтесь не використовувати складних речень.

Пам’ятайте, що деякі люди з затримкою розумового розвитку віддають перевагу дотриманню певних правил чи порядку. Наприклад, люди з аутизмом. Тому за можливості погодьте ці певні правила чи порядок.

(Ці 10 правил використовуються працівниками громадських служб США. Вони складені Карен Мейер, Національний Центр Доступності США). 

БАЖАННЯ: бути обізнаними!



Немає коментарів:

Дописати коментар